top of page

Voor de pensionhouder!

Foto van schrijver: Marianne van DijkMarianne van Dijk

Bijgewerkt op: 4 jan 2022


Lieve Pensionhouders,


Wij hebben het vaak over de huisvesting van paarden en wij vonden het ook eens tijd om iets te schrijven voor de pensionhouders. Wij willen alle paardvriendelijke pensionhouders bedanken voor hun inzet en hart op de juiste plaats, wij hopen dat wij jullie een beetje kunnen verder helpen of op zijn minst een hart onder de riem te steken!

Wij zijn voortdurend bezig om Paarden Pension Buitenkans te managen voor het welzijn van de paarden, plezier van de eigenaar en de werkbaarheid van de medewerkers. Wij hebben veel ervaringen opgedaan en na bijna 9 jaar willen wij graag met jullie onze ervaring delen omtrent een stukje bedrijfsvoering. Het gaat dus niet over de inrichting van paardvriendelijke huisvesting, maar het gaat voornamelijk om de praktische kanten, welke klanten trek je aan en tips voor het behouden van een (financieel) gezond bedrijf.


Hoeveel paarden, hoeveel klanten? Voor ons is altijd de grootte van je erf dat je beschikt leidend voor de beslissing van het aantal paarden dat je houdt. Vanuit daar kan je je prijs berekenen wat je nodig hebt voor je inkomen (uiteraard rekening houdend met je kosten). Dus door te zitten op je nagenoeg maximale bezetting, verdien je hetgeen wat jij nodig vindt. Toch werkte dit in de praktijk voor ons niet. Sinds afgelopen jaar hebben wij ons gerealiseerd dat hoewel dit heel belangrijk is voor ons om te weten hoeveel paarden je maximaal wilt houden in verhouding tot je grond (i.v.m. paardwaardig leven), ontbrak er een belangrijke factor:


De klanten en hun wensen vs. beschikbare tijd.

Zoveel wensen, waar zijn de grenzen? Dit bepaal jij zelf! Wij zijn begonnen met PP Buitenkans met huisvesting aanbieden voor paarden. Voor een maandelijks tarief krijgen klanten simpel gezegd ruimte voor o.a. hun paard, gebruik van faciliteiten, wordt er hooi gevoerd en wij mesten uit. Als je je streng hier aan zou houden, dan zou 30 paarden geen enkel probleem zijn voor één persoon als dagelijkse taak. In de praktijk is het voor ons gebleken dat er toch veel meer van ons gevraagd en verwacht wordt dan hetgeen wij in het maandelijks tarief aanbieden. Wij begrijpen goed dat niet iedereen a la minuut met spoed op stal aanwezig kan zijn en hebben wij besloten om met spoed kosteloos aanwezig te zijn bij de dierenarts inclusief het geven van medicatie de twee daarop een volgende dagen. Ook hebben wij 2 jaar geleden besloten om een extra tarievenlijst in het leven te roepen zodat mensen ook indien ze willen een beroep op ons kunnen doen. Het was meer bedoeld als een ontmoedigingsbeleid, wij moedigen namelijk klanten aan om het onderling te regelen. Wij zitten er immers niet op te wachten om de zorg van de paarden over te nemen, dit is ook niet waar het aantal paarden op gebaseerd is.

Toch is onze ervaring dat waar sommige klanten alles zelf doen, andere klanten het erg fijn vinden om de (extra) zorg van hun paard aan ons over te laten. Wij hebben gemerkt dat

klanten nog steeds meer van ons verwachten dan wat is afgesproken. Wij merken dat het als onprettig wordt ervaren als wij aangegeven geen tijd te hebben voor overleg en dat men een afspraak moet maken. Ook staan klanten niet te wachten om achteraf een factuur van ons te ontvangen voor de extra werkzaamheden. Terugdenkend aan alle traditionele pensionstallen waar ik heb gestaan, realiseerde ik mij 3 belangrijke verschillen:

  1. Wij hebben groepshuivesting. Dit houdt in dat als er individuele zorg nodig is dit altijd meer tijd in beslag zou nemen dan als paarden individueel gehuisvest zijn. Als je in dit concept niet oppast houdt dit in meer zorg voor de pensionstaleigenaar, maar is dat waarvoor men betaalt en waarop de prijs is gebaseerd?

  2. Wij hebben veel bewuste klanten. Deze klanten hebben het welzijn van hun paard als prioriteit. Ze komen niet enkel voor het rijden maar echt voor het paard. Zij denken over het algemeen veel na en hebben veel vragen. De gezegde ‘hoe meer je leert, hoe minder je weet’ lijkt van hier toepassing. Veel onzekerheid levert veel gesprekken op voor de pensionhouder.

  3. Wij hebben een groot hart voor paarden, veel ervaring en willen graag iedereen helpen. Waar volgens ons veel mensen gewend zijn om op een stal te staan waar de staleigenaar niet al te zeer begaan is met de paarden, vraag je en vertrouw je zijn hulp en inzichten ook niet. Bij ons laten de klanten het vaak maar al te graag aan ons over, wij zijn erg begaan met elk paard, hebben veel ervaring en willen graag helpen.

Wij hebben ervaren dat het niet realistisch is om een basisprijs te hanteren, maximaal aantal paarden te houden en dat er nog zoveel van ons wordt gevraagd. Al snel gaat dit ten koste van onszelf en uiteindelijk dus ook van de zorg voor de paarden. Wij hebben de tijd gewoonweg niet omdat wij een X aantal paarden moeten houden voor een financieel gezond bedrijf. En hier gaat volgens ons de schoen wringen.


Hoe los je het op? Het is belangrijk om te beginnen met begrijpen welke type klanten er zijn en welke het beste bij jouw bedrijf past. Hiermee kan je duidelijkheid creëren en de juiste klant voor jouw bedrijf aantrekken.

Wij hebben geprobeerd om goed te kijken naar de klanten die wij hebben gehad de afgelopen jaren en als wij een grove indeling moeten maken komen wij op 4 typen klanten uit. Iedere klant, net als ieder paard is uniek en uiteraard is dit wel kort door de bocht. Toch geeft het voor ons een goed begin voor welke type klant het bedrijf is ingericht en als ik een andere type klant wil, hoe ik mijn bedrijf kan aanpassen.


1. De zelfstandige – Weet wat die voor zijn paard wilt en regelt het ook allemaal zelf. Heeft veel vertrouwen in zijn eigen team van professionals en voelt er weinig voor om met ons te overleggen. Vindt de huisvesting fijn voor zijn paard maar heeft vaak een andere visie ten aanzien van de rest. Dit type klanten kosten weinig tijd en als wij alleen deze zouden hebben, zouden wij ook het maximale aantal paarden kunnen huisvesten.


Type pensionhouder: Als je niet houdt van mensen maar wel van paarden en je persoonlijke voorkeuren als het gaat om de verzorging/voeding/training opzij kan zetten.


2. De twijfelaar – ‘Hoe meer je leert, hoe minder je weet.’ Tegenovergestelde van de zelfstandige, ze vinden het moeilijk om te beslissen. Ze zitten vol met twijfels en al helemaal als iets niet goed gaat met het hun paard. Ze vragen veel aandacht met gesprekken. Omdat ze vaak aan veel mensen vragen, iedereen wat anders zegt, blijf je in herhaling vallen omtrent jouw visie. Ze zoeken vaak bevestiging, ze willen het liefst dat jij een keuze voor hun maakt. Dit type klanten kosten veel tijd, willen veel gesprekken hebben om ze gerust te stellen en om ze te bewegen een beslissing te nemen. Maximale aantal paarden huisvesten lukt niet.

Type pensionhouder: Je vindt het fijn om mensen gerust te stellen, uit te leggen en waar nodig is voor ze te beslissen.

3. De genieter – Wil graag van zijn paard genieten met het liefst zo min mogelijk (extra) zorg. Deze klanten komen niet enkel bij ons voor de huisvesting maar eigenlijk ook voor de begeleiding, overleg en meedenken. Zij geven vaak (zoveel mogelijk) zorg uit handen zodat zij de tijd hebben voor hun paard om de leuke dingen te doen. Als je alleen dit type klant zou hebben is het onmogelijk om je maximale aantal paarden te huisvesten. Je zou minder paarden moeten houden om meer (individuele) zorg te kunnen bieden.

Type pensionhouder: Je houdt van paarden, van mensen en je helpt graag.


4. De ondankbare - Het is nooit goed en het ligt altijd aan de huisvesting. ‘Hand in eigen boezem’ kennen ze niet en het liefst veranderen ze alles naar (wat zij geloven) de individuele behoefte is van hun paard. ‘Fuck de rest’ mentaliteit, het gaat niet om algemeen belang, maar om hun belang. Typisch kenmerk, maar hoeft niet: Ze verhuizen regelmatig van stalling en is 1 jaar op een stal eigenlijk al lang voor ze, 2 jaar komt zelden voor. Misschien past individuele stalling beter bij hun, maar willen voor hun paard toch groepshuisvesting. Deze klanten zijn nooit tevreden en kosten veel tijd en energie. Als je alleen dit type klant hebt, zou je gek worden en meteen stoppen met je bedrijf! 😉

Type pensionhouder: Heb je een stuk grond en wil je niets met paarden of eigenaren te maken hebben (ze kunnen dan niet klagen over de huisvesting, want ze doen het zelf!).

Als je al langer een pensionstal hebt, zou je goed kunnen nadenken over de type klanten die jij afgelopen jaren hebt meegemaakt. Als je net gaat beginnen dan heb je een idee waar je aan kan denken welke type klant jij zou willen aantrekken. Het is uiteraard ook zo dat sommige klanten kenmerken van meerdere typen hebben en het kan wisselen per situatie. Wees duidelijk naar huidige en toekomstige klanten waar jij als bedrijf voor ingesteld bent. Hoe zorg je dan dat je de juiste klanten aantrekt die bij jouw en je bedrijf passen?


'De visie van je bedrijf is alles'

Waarvoor kom jij in de ochtend uit je bed en wat vind jij waardevol aan jouw bedrijf?

Visie Voor ons is het aller belangrijkste: Gelukkig en gezonde paarden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en geloven wij zeker niet dat wij de waarheid in pacht hebben. Wel hebben wij duidelijk ervaren dat wij enkel paarden kunnen helpen/begeleiden die de zorg krijgen die in onze visie past, hierop is immers ook de huisvesting op ingericht. Wij vinden het prachtig mooi om met mensen mee te denken en dingen uit te zoeken. Het mooiste cadeau is dan ook als paarden zo gezond mogelijk zijn en lekker in hun vel zitten. Waar ik het meest gelukkig van wordt is als ik zie dat paard en eigenaar genieten en het fijn hebben.

Het type klant de genieter past dan ook uitstekend bij ons en wij willen ook de tijd hebben om de unieke, individuele zorg te kunnen leveren zodat wij deze klant kunnen ontzorgen. Maar ook de zelfstandige past zeer goed bij ons. Hoewel ze ons niet nodig hebben, weten ze vaak goed wat hun dier nodig heeft en hebben ze de tijd en mogelijkheden om extra zorg aan het paard te kunnen verlenen. Ze regelen alles zelf en hebben wij er weinig omkijken naar. Helaas is voor ons het type klant de twijfelaar niet waar wij op ingesteld zijn of willen zijn. Wij willen geen eindeloze adviezen geven, discussies voeren en wij zijn er zeker niet om anderen te proberen te overtuigen. Wij willen duidelijk de keuze bij de klanten laten, het is tenslotte hun paard en hun verantwoordelijkheid. Hoe kunnen wij dan zorgen dat wij zowel de zelfstandige als de genieter aantrekken en hoe kunnen wij duidelijk maken welke dienstverlening bij wat hoort?


Duidelijkheid en keuzes! Wij hebben besloten om verschillende pakketten beschikbaar te maken en hopen zo dat iedere klant iets vindt wat bij hun (situatie) past. Uiteraard staan wij open voor overleg indien zij zich niet kunnen vinden in een van de pakketten en zij graag iets anders willen. Dus een op maat pakket is bij ons zeker ook een mogelijkheid!

Wij hopen ook hiermee duidelijkheid te scheppen. Wij hopen ook dan de tijd te kunnen geven aan diegene die dat echt willen, nodig hebben en dankbaar daarvoor zijn. Toch blijven wij de ruimte bieden aan de klanten die dat graag willen. Hoeveel paarden houden is afhankelijk van de keuze in zorg die onze klanten kiezen en kan dus ook variëren naar gelang de vraag. Uiteraard blijven wij maximale aantal paarden aanhouden in verhouding met het stuk grond. Zo hopen wij een eerlijk, flexibel en overzichtelijk bedrijf te zijn waar klant, paard en staleigenaar het allemaal naar hun zin hebben!


Simpel gezegd: Meer zorg = minder paarden totaal Minder zorg = meer paarden totaal


Huisvesting in de groep, toch individueel en voor ieder wat wils.


Ben jij een paardvriendelijke pensionstal en wil je graag hulp met een beter inzicht te krijgen in de visie van jouw bedrijf en waar jouw balans zit? Wij kijken met je mee en helpen je graag.
719 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen


bottom of page